ART NOUVEAU / JUGEND OG MØNSTER

I den siste tiden har vi jobbet med Art Nouveau, eller Jugend som det gjerne kalles i Norge, som tema.
Art Nouveau er en stilretning fra perioden ca. 1890 - 1910 som er særlig merkbar innen design og arkitektur. Kunstnere, arkitekter og designere var inspirert av .... Typiske kjennetegn på stilen er...
Etter å ha lært litt om stilen gjennom forelesning, omvisning i Nordenfjeldske kunstindustrimuseum og en liten byvandring i Trondheim sentrum, brukte vi Pinterest til å samle inspirasjon som grunnlag for å lage mønsterelement, rapport, border og flatemønster inspirert av denne stilen.

Inspirasjonstavle


I Pinteresttavla mi har jeg funnet mange ulike eksempler på Art Nouveau stilen, og det jeg nok har samlet mest av er bilder med blomster eller plantemotiv, forførende og sensuelle damer, påfugler og bølgende linjer.
Bildene viser både illustrasjoner, smykkedesign og arkitektur og typisk for Art Nouveau er det som kalles Gesamtkunstwerk, dvs at det er en enhet i designet. Alle deler hørte sammen til en helhet. F.eks. skulle detaljer som dører og dørhåndtak passe stilmessig sammen med huset i tillegg til at interiøret også skulle stå i stil til fasaden. Dermed hadde både kopper, bestikk, møbler, lamper og annet en utforming i Art Nouveau stil.

Mine mønsterelement

Her er noen av skissene mine til mønsterelement. Jeg har for det meste blitt inspirert av blomstermotiver og plantestengler som slynger seg rundt. De bølgende, organiske linjene og det at designene gjerne er asymmetriske med tydelige konturer er vel det jeg forbinder mest med Art Nouveau. Jeg har i tillegg sett på blåklokker og tulipaner og valgt å bruke disse som motiv, blant annet for å lage mitt eget design og ikke bare en kopi av andres. Å være inspirert av er noe annet enn å kopiere...
I oppgaven skulle vi ende opp med et rentegnet mønsterelement i svarthvitt  og et i farger. Jeg har brukt tusjpenn på alle tegningene over, men har selvfølgelig også skisset flere i blyant. Grønnfarger og fiolett er noe som gjerne går igjen i Art Nouveau design, da kanskje særlig i glassdesign, og derfor har jeg brukt dette.
Tulpianmønsterelementet og den sorte med blåklokka er rentegnet over på et eget spesialpapir for Promarkers og tulipanen er fargelagt med Flexmarkers. 


Rapport, border og flatemønster


Mønsterelementene ble skannet inn og redigert i Photoshop for å få renere fargeflater. Jeg brukte et såkalt Adjustment Layer (justeringslag) og funksjonen som kalles Levels.
Etterpå er det redigerte elementet tatt inn i Illustrator og vektorisert (dvs gjort om til vektorgrafikk) ved bruk av en funksjon som heter Image Trace. Et vektorbilde kan forstørres i det uendelige uten å miste kvalitet fordi det ikke består av piksler.
Mønsterelementet har så blitt kopiert og speilvendt og satt sammen til det som kalles en rapport, som igjen har blitt brukt til å lage border. Vi måtte lage minst tre rapporter og 3 ulike border, alt på A3 ark.



Et mønsterelement eller en rapport har så blitt brukt for å lage et flatemønster. Vi måtte lage minst tre ulike. Å lage flatemønster i Illustrator er veldig enkelt fordi det finnes en egen mønsterfunksjon som bygger opp mønsteret for meg. Jeg kan velge mellom flere ulike måter å bygge opp mønsteret på, f.eks. rutenett eller mer slik som murstein er lagt. I tillegg kan jeg bestemme avstanden mellom delene i mønsteret, om det skal være overlapping og mye eller lite luft. Mønsteret fylles så inn i en form, dvs jeg legget et rektangel over hele arket og så fyller jeg denne med mønsteret mitt.


Til slutt har jeg endret farger på et flatemønster ved å bruke en funksjon i Illustrator som kalles Recolor Artwork. Den gir meg en oversikt over fargene mønsteret består av og så kan jeg bytte ut en og en farge. Bakgrunnsfargen er lagetved å fylle et eget rektangel som jeg har plassert bak mønsterrektangelet.  Jeg synes de fargene jeg valgte i flatemønsteret over passer bedre til motivet fordi uttrykket blir litt mer gammeldags. Fargene er litt mer dempete og bakgrunnsfargen er mer kremhvit i stedet for ren hvit. 

Har jeg lært noe da?

Jeg har lært masse nytt i løpet av denne perioden. Blant annet kan jeg nå mye mer om Art Nouveau og klarer å kjenne igjen typiske trekk for denne stilen. Jeg har lært mange nye funksjoner i Illustrator i tillegg til at jeg har fått mer erfaring i å tegne med både tusjpenn og markers og har erfart at papiret jeg bruker er viktig for å få et godt resultat. På vanlig skisse- eller tegnepapir blør tusjen mer, dvs at den sklir utover og blir mer ujevn, i tillegg brukes tusjene opp fortere og dermed blir det i lengden dyrt å bruke billig papir. Markertusjer koster gjerne fra 30-40 kr per tusj og er dermed noe man ikke bytter ut hele tiden.
Jeg er veldig fornøyd med flatemønsteret der tulipanene har fått rosa farge i stedet for fiolett. På den måten ble uttrykket mer dempet og harmonisk og fikk et gammeldags preg som passer fint til en ikke spesielt moderne stil. Jeg liker også måten mønsteret er bygd opp på fordi det dannes bølger, dermed blir uttrykket mer organisk og lekent. Det er i tillegg lett å se inspirasjonskilden fordi motivet er hentet fra naturen og blomsterbladene og stilkene har myke, svungne og bølgende linjer.

Om jeg skulle gjort noe annerledes kunne det vært å ha et annet motiv, gjerne et insekt eller en fugl som også var vanlige motiver å bruke i art nouveau design. Da kunne jeg lekt meg mer med detaljer og muligens fått et noe mer komplekst, unikt og spennende design.

Alt i alt likte jeg godt å jobbe med denne oppgaven. Kanskje fordi det er jeg som har laget den, men sikkert også like mye fordi jeg har fått muligheten til å kombinere det å jobbe for hånd og digitalt, noe jeg personlig liker godt fordi uttrykket da blir mer lekent og mindre stivt. På en måte føles det mer ekte og unikt.

Kommentarer